O15-1 ten onder in snerpende (mooie term) vrieskou

Onder 15, JO15-1, Hoofdklasse M

17 maart 2018 13:00

17 maart 2018

Wilhelminaschool JO15-1 was de laatste weken goed bezig. Met hard werken en af en toe goed voetbal werden punten gepakt en dat had tot gevolg dat er vandaag een heuse 'zespuntenwedstrijd’ op het programma stond. Zes punten, je krijgt er toch hooguit drie? Jawel, maar hiermee wordt bedoeld dat je – bij winst op een directe concurrent – 3 punten in- of uitloopt, terwijl je bij verlies 3 punten voorsprong inlevert of verder achterop raakt. Verlies of winst maakt zo bekeken een verschil van 6, vandaar.
Of deze wetenschap nou verlammend werkte, of de tegenstander, Avanti uit Glanerbrug, beter tegen het barre weer bestand was, of dat het kortstondig zichtbare Facebookbericht dat het niet door zou gaan (fake news!) voor een mentale omschakeling zorgde: feit was dat er na 70 minuten een nederlaag moest worden bijgeschreven.

De wedstrijd in Glanerbrug begon nog wel redelijk. Ondanks de straffe en koude tegenwind hield Wilhelminaschool redelijk stand en doemde het in de beginfase nog een aantal keren gevaarlijk op voor de goalie van de tegenstander. De juiste eindpass of een schot op doel ontbraken er echter steeds aan. De spitsen konden dus niet echt potten breken en ook het middenveld had het moeilijk tegen de fel maar fair spelende tegenstander. Gaandeweg de eerste helft nam Avanti steeds meer het initiatief. Achterin hield men het tot aan de rust wel droog. De backs Job en Mick hielden hun gevaarlijke tegenstanders redelijk in bedwang, Lars stond centraal zijn mannetje en Tjerk, hoewel al snel niet meer helemaal fit na een ongelukkige kopbal, ruimde menige bal op. Toch werd Avanti geregeld gevaarlijk. Een mooie knal na een goed opgezette aanval kon door Thies maar ternauwernood uit de hoek worden gedoken. Met de wind tegen kwam Wilhelminaschool nog maar moeizaam op de helft van de tegenpartij. Enigszins onverwacht was de beste kans kort voor rust plotseling voor de bezoekers. Collin brak door na een pass van achteruit en kwam 1-op-1 met de keeper. Collega-spits Jules liep wel mee, maar kwam niet echt uit de dekking en Collin schoot zelf. De keeper stopte de inzet half en de bal eindigde op de lat. Helaas geen voorsprong, die - hoewel niet heel terecht – op dat moment uiteraard welkom was geweest. Na het laatste fluitsignaal van de eerste helft spoedden de spelers zich naar de kleedkamers en de fans, verkleumd tot op het bot, naar de oergezellige kantine. Daar was het lekker warm en hoewel de koffie geen applaus kreeg, werd deze wel gretig gebruikt om ook van binnen op te warmen.

Licht hoopvol, want nog 0-0 en de tweede helft wind mee, waagde iedereen zich na een kwartier weer buiten. Die hoop werd al na enkele minuten tamelijk ruw de bodem in geslagen. Wilhelminaschool was in de aanval , maar leed daar nogal knullig balverlies. Een flitsende tegenstoot via de rappe rechtsvoor, die de bal goed voorgaf bij de tweede paal waar deze slechts hoefde te worden binnengelopen, en hat was 1-0. De gasten probeerden het tij vervolgens wel te keren, onder aanvoering van de voor Luka ingevallen Teun E. en de in de duels goed overeind blijvende Arjan, maar het mocht niet baten. Er kwamen wel wat mogelijkheden, onder meer via enkele vrije trappen, die echter geen van alle omgezet werden in iets tastbaars. De beste kans was voor Rinse, die van een meter of tien vrij in kon schieten, maar de bal te zacht raakte. Bram kwam in het veld voor Jules en Joran voor Sven. Ook deze omzettingen konden het tij niet keren. Sterker, de tegenstander was op de counter veel scherper en scoorde nog twee keer. Thies was bij beide doelpunten eerst nog een sta-in-de-weg, maar in de rebound gingen ze er toch in. Aan de 2-0 ging overigens buitenspel vooraf, keurig aangegeven door inval-vlagger Louis, maar genegeerd door de scheidsrechter, maar de 3-0 eindstand was niet meer of minder dan een juiste afspiegeling van de verhoudingen in de wedstrijd. Avanti was gretiger en fanatieker en verdiende de zege volkomen.

Het wordt nu plotseling wel een stuk moeilijker om op de ‚veilige‘ tiende plek te eindigen, maar dat betekent niet dat het team nu bij de pakken neer moet gaan zitten. Er is nog een heleboel te winnen en niets te verliezen. Bovendien, zolang er nog een kans is moet je die altijd proberen te pakken. Volgende week maar weer de mouwen opstropen als we VOGIDO ontvangen.