Wschool JO15-1 zorgt voor dalende ‘PH-waarde‘

Onder 15, JO15-1, Hoofdklasse M

10 maart 2018 12:30

10 maart 2018

Alweer de veertiende competitiewedstrijd vandaag, tegen PH JO15-1 op onze eigen Vikkerhoek. Waren de temperaturen een ruime week eerder nog Siberisch en dacht niemand toen zelfs maar aan voetballen, nu was het aangenaam toeven op en langs het veld. Er werd gespeeld op het kunstgras, dat exact op de juiste hoogte (28 mm) gemaaid was en er dus lekker bij lag. Op Teun t.B. na was iedereen fit en beschikbaar. Alle skifanaten waren heelhuids van de piste gekomen. Wilhelminaschool startte weer in de vertrouwde 4-4-2 formatie, met Thies in de goal, achterin van rechts naar links Bram, Lars, Tjerk en Job, op het middenveld Rinse, Arjan, Sven en Teun en voorin het duo Collin en Joran.

De wedstrijd begon met een fel startend PH, dat onze mannen vroeg in de opbouw stoorde en daarmee al snel succes had. Het gaat te ver om van een traditie te spreken, maar er worden (te) vaak tegentreffers geïncasseerd aan het begin van een van de speelhelften. Zo ook nu. Een niet al te gevaarlijk lijkende aanval van de Almeloërs werd onderbroken door een onhandige overtreding. De toegekende vrije trap werd net onder de lat hard ingeschoten en was Thies te machtig. Zo stond het binnen twee minuten 0-1 en moest er weer eens aan schadeherstel gewerkt worden. Dat ging in eerste instantie niet al te voortvarend. De aanvallen van de thuisclub strandden vaak al vroeg en PH was in de tegenstoot dreigender. Verdedigend had Wilhelminaschool na de slechte opening de zaakjes wel beter voor elkaar en veel kansen werden de gasten niet toegestaan. Thies was bij een vijandelijke counter wel een keer genoodzaakt om ver zijn doel uit te komen en deed dit bekwaam. De tegenstander wilde de bal over hem heen spelen, maar met perfecte timing wist onze keeper koppend redding te brengen. Inmiddels wist Wilhelminaschool wat beter raad met het balbezit. Joran dwong in duel bij de achterlijn een hoekschop af en nam deze zelf. Rinse kon koppend de bal alleen schampen en het speeltuig werd door een verdediger weggewerkt. Er werden nog enkele hoekschoppen verdiend, maar die stichtten verder geen gevaar. PH had nu veel minder de overhand, maar drong na 25 minuten wel door tot in de zestien meter. De bal werd keurig door een Hengeler verdediger gespeeld en het leek een hoekschop te worden, maar na appelleren door de technische staf van de bezoekers besloot de scheidsrechter plotseling dat het toch een strafschop was, Dit cadeautje werd vakkundig uitgepakt: 0-2. Hernieuwde tegenslag dus, maar ook dat went. Wilhelminaschool bleef er voor gaan en Sven wist met een goede individuele actie vanaf links in de zestien meter te komen. Zijn passje bereikte de goed inlopende Collin helaas net niet. Kort voor de pauze was er loon naar werken. Bij een nieuwe aanval over links werd de bal hoog voorgezet. Rinse ging het kopduel weer aan met twee verdedigers en de afvallende bal kwam bij de mee opgekomen Arjan. Hij liftte het leer vervolgens beheerst over de voor zijn doel staande keeper en in het net: 1-2. Net op tijd, want het was meteen rust.

De tweede helft begon, nogal tegen de net-niet traditie in, met een geweldige oppepper voor het team. Jules, met Luka net ingevallen voor Rinse en Joran, kreeg een pass van achteruit, leek de knikker te verspelen, maar kwam toch weer in balbezit. Van net buiten de zestien krulde hij de bal vervolgens met buitenkantje rechts keurig in de rechter kruising: 2-2. De totstandkoming van dit fraaie doelpunt heeft uw verslaggever opgevraagd bij getuigen, omdat hij niet stond op te letten en het zelf helaas net heeft gemist. Een gelijkmaker dus na een achterstand met twee doelpunten: alle reden om met vertrouwen op zoek te gaan naar meer doelpunten. Er viel er ook heel snel één, maar niet in het gewenste doel. Bij een hoekschop tegen werd de langste - moeilijk over het hoofd te zien - PH ‘er geheel vrijgelaten bij de tweede paal. Hij hoefde zijn voet maar tegen de bal te zetten om te scoren en deed dat ook. Daarmee was het dus 2-3. Wilhelminaschool kon opnieuw in de achtervolging. Er werd nog een tandje bijgezet en het spel golfde op en neer. Mick kwam in de ploeg voor Teun E., die in de eerste helft een lelijke tik op zijn enkel had gekregen. Mick ging naar rechtsachter, Bram van rechts naar links en Job schoof op naar het middenveld. Beide ploegen bleven op zoek naar doelpunten, waarbij Wilhelminaschool veel gevaar stichtte met de zeer actieve Collin en Jules voorin, ondersteund door Luka die in balbezit mee naar voren stormde. Achterin werd amper meer iets weggegeven en op het middenveld werd de strijd vol aangegaan. Alle inspanningen hadden succes toen Jules de opstomende Sven aanspeelde en deze de iets opstuitende bal verwoestend hard en hoog in het doel ramde, langs de verbouwereerd toekijkende keeper. Met recht een wereldgoal, die de 3-3 en dus de hernieuwde gelijkmaker betekende. Ook nu gingen beide elftallen vol door voor de zege, maar die kwam er voor geen van beiden. De gelijke eindstand bij het laatste fluitsignaal deed ook recht aan de inzet en het spel van beide ploegen, al had De School misschien nog wel iets meer verdiend.

Samenvattend mag gesteld worden dat de heren weer hebben laten zien met tegenslag om te kunnen gaan en karakter hebben getoond door twee keer van een achterstand terug te komen. De eigen doelpunten (voor het eerst drie in een wedstrijd) waren fraai en de tegendoelpunten ongelukkig of onnodig. Saillant detail: voor de derde keer werd van een op plaats 4 bivakkerend team punten afgesnoept. Reden genoeg om de komende wedstrijden met vertrouwen tegemoet te zien. Te beginnen met de uitwedstrijd bij Avanti in Glanerbrug, volgende week zaterdag om 13.00 uur. Zij hebben slechts twee punten meer, dus bij winst wordt er ook progressie geboekt op de ranglijst.