Wschool JO15-1 gaat kansloos ten onder in Winterswijk

Onder 15, JO15-1, Hoofdklasse M

3 februari 2018 13:00

03 februari 2018

Op een waterkoude en sombere zaterdag mochten we, na de eerdere afgelasting, dan toch de eentonige reis ondernemen naar Winterswijk. Tegen de plaatselijke FC, een fusieclub met 1.700 leden, ging Wilhelminaschool een poging doen om in ieder geval een puntje over te houden aan de wedstrijd. De heren hadden geen zin om een heel eind te rijden en zich vervolgens zomaar in te laten maken. dus met de motivatie vooraf zat het wel goed. Met het personeelsbestand niet helemaal. Sven was geveld door de griep en Teun ter Braak nog altijd geblesseerd.

Sportpark Jaspers, de thuisbasis van de gastheren was, zoals we vooraf al hadden vernomen, een plaatje. Een fraaie kantine bovenop een ruime hoeveelheid kleedkamers bood rechtstreeks toegang tot de mooie tribune aan het hoofdveld van kunstgras. Een prachtig LED-scorebord maakte het helemaal af. Helaas mochten onze helden daar vandaag hun kunsten niet vertonen. Zover het oog reikte lagen er kunstgrasvelden te glimmen, er schijnen ook nog enkele natuurgrasvelden te liggen, maar die hebben we niet weten te ontwaren. Een lange winterwandeling bracht ons, nadat we voor ons gevoel het sportpark weer hadden verlaten, bij 'ons' veld.

De wedstrijd dan. Wilhelminaschool hield in de aanvangsfase goed stand. Winterswijk, een goed georganiseerd spelend elftal met enkele snelle en vaardige spelers, had wel meteen het initiatief. Het bouwde zorgvuldig en geduldig op, waarbij de grote voorstopper af en toe met lange passen en de bal aan de voet het halve veld overstak. Ondanks dat was er twintig minuten lang niets aan de hand. De verdedigers zaten kort op de man, de middenvelders vochten felle duels uit en de aanvallers sjouwden wat af om de gevarieerde aanvalsopbouw van de thuisploeg te verstoren. Er werden zo geregeld ballen veroverd, maar in de tegenstoot kon De School eigenlijk niet gevaarlijk worden. Dat had soms te maken met besluiteloosheid bij de gasten, maar vaker met de sterke verdediging van Winterswijk. Niet iedereen was achteraf dezelfde mening toegedaan, maar uw verslaggever vindt dit een van de betere teams in de hoofdklasse M. Eigenlijk is het onbegrijpelijk dat ze niet bij de top drie staan. De druk stond dan ook continu op de verdediging van de gasten, maar die gaven geen krimp, totdat... Een dieptepass zeilde de zestien in en leek een makkelijke prooi te zijn voor Thies. Maar plotseling gleed hij weg, waardoor een doorgelopen middenvelder de bal eenvoudig in het lege doel kon schuiven. De 1-0 was zodoende een doelpunt uit de categorie 'uiterst lullig en ongelukkig' al was de voorsprong voor de gastheren op zich verdiend en logisch, gezien de veldverhoudingen. Het kwartier tot de rust was vervolgens van Hengelose zijde een stuk minder. De zwarthemden vielen naar hartelust aan en daarbij werd ze plots nog amper een strobreed in de weg gelegd. Het speelveld werd ook steeds langgerekter doordat de helft van het team achteruit liep waar de andere helft naar voren wilde. Het werd 2-0 door een kopbal uit een hoekschop, waarbij naar verluidt wel de verdediger die hierbij de dekking moest verzorgen aan zijn shirt werd getrokken, zodat hij niet mee kon springen. Een slimmigheidje dat de overigens prima fluitende arbiter ontging. De 3-0 was een fraai uitgevoerde vrije trap, gegeven nadat Tjerk een doorbrekende aanvaller net voor de zestien alleen nog middels een overtreding kon stuiten. Op deze plek hadden we graag bericht over de talrijke kansen die Wilhelminaschool zich mooi uitspeelde, maar helaas werd de Winterswijkse keeper niet één keer op de proef gesteld. Een enkele hoekschop was de schamele opbrengst van alle inspanningen.

Na het rustsignaal begon de lange mars naar de kleedkamer -voor de spelers - en de kantine voor de toeschouwers. De laatste was te betreden door een deur waar een bordje 'geen ingang' was opgehangen. Na de koffie dan wel thee begaf iedereen zich door dezelfde deur weer naar buiten, hoewel aan de binnenzijde een bordje hing met het opschrift 'geen uitgang'. Heerlijk soms, een onvervalst stukje burgerlijke ongehoorzaamheid op een zaterdag in de Achterhoek. Hoewel het reisdoel inmiddels bekend was leek de wandeling naar het veld voor de tweede helft nog langer, mede door de tussenstand en het verder betrekkende weer.

Wilhelminaschool leek er de tweede helft vooral op gespitst om de schade te beperken. Dat lukte even en er waren zelfs een paar uitbraken te noteren. Maar ook nu leidde dat niet tot kansen. Het dichtst bij een doelpunt was Arjan, met een hoge 'airball' van een meter of veertig. maar de keeper schatte dit goed in en maakte het projectiel onschadelijk. Nadat het achterin weer een tijdje redelijk dicht had gezeten, werd een oude fout in ere hersteld: het (te) lang achterin blijven rondspelen van de bal, tot er een tegenstander tussen zit. Dit cadeautje werd gretig uitgepakt en de 4-0 was een feit. Mannen, zet die hoef er eens onder als het lastig wordt! De laatste spirit was er nu uit en vrij gelaten werd er verder gevoetbald, waarbij de meesten overigens wel hun best bleven doen om de score binnen de perken te houden. Hierdoor en door wat geluk - enkele schoten eindigden op het aluminium en er werd nog een keer voor een leeg doel gemist - bleef het bij nog twee tegendoelpunten. Op de eindstand van 6-0 was niets af te dingen en van alle goede bedoelingen vooraf was weinig terecht gekomen.

De supporters zochten hun heil maar snel, via de 'verboden deur', in de warme kantine. De spelers warmden zich op onder de doche en namen daarna als troost een broodje kroket of bak patat. Deze week op de training de rug maar weer rechten en toewerken naar de ingelaste oefenpartij tegen Hengelo JO15-1, komende zaterdag om 12.30 uur op sportpark De Waarbeek.