JO15-1 te laat bij de les

Onder 15, JO15-1, Hoofdklasse M

11 november 2017 11:30

11 november 2017

Er staat een derby op het programma vandaag: BWO-Wilhelminaschool op een nat en waterkoud sportpark De Noork. De wedstrijd vindt plaats op het hoofd(-kunstgras-)veld, de aanvang is om 11.30 uur en vooraf is er voorzichtig optimisme naar aanleiding van de prima voorstelling van een week eerder. De basisopstelling van De School: Doel: Thies; achterhoede: Bram, Lars, Tjerk, Job; middenveld: Mick, Teun E. Rinse, Sven; voorhoede: Joran en Arjan. Reserves zijn Luka en de supersnel van zijn blessure herstelde Collin. Teun t.B. is helaas nog niet inzetbaar en Jules moet 1 wedstrijd brommen ten gevolge van zijn rode kaart tegen PH.

De wedstrijd begint en BWO start voortvarend. Zowel fysiek als technisch heeft de ploeg de overhand en Wilhelminaschool zet ‘m noodgedwongen in de achteruit. In tegenstelling tot de vorige twee partijen zien we ook niet de overtuiging en de strijdlust die toch elke wedstrijd nodig zijn. Het duidelijkst is het verschil in beleving te zien bij de veelvuldige omstreden inworpen. Waar onze mannen netjes wachten op de arbitrale beslissing, staan de ‘Noorkers‘ al met de bal in de handen om deze beslissing hun kant op te laten vallen.   BWO valt naar hartelust aan en doet dat vooral over de rechterkant via hun speersnelle en behendige rechtsvoor. Binnen tien minuten opent de thuisploeg de score uit zijn voorzet, nadat Thies, weer ouderwets goed keepend, samen met zijn verdediging al enkele keren met kunst- en vliegwerk zijn doel heeft schoongehouden. De gasten lopen steeds achter de feiten (en hun tegenstander) aan en komen zodoende amper aan voetballen toe. Aanvallend worden er geen potten gebroken. Arjan werkt als altijd hard, maar kan in zijn eentje weinig uitrichten. Op het middenveld is men vooral druk met verdedigend gaten dichtlopen, waar overigens niet iedereen even consequent aan meedoet. Het is al vaker geconstateerd: als niet elke speler de volle 100 % geeft heeft het elftal niets te zoeken in de hoofdklasse. De achterhoede wordt af en toe moedeloos van de aanvalsgolven die maar op het doel van Thies blijven afkomen, maar probeert de schade zoveel mogelijk te beperken. Het wordt 2-0 door een goede individuele actie van de net genoemde rechtsvoor, die overigens van meerdere rood-wit-blauwen vrije doortocht krijgt, en nog voor er twintig minuten voorbij zijn 3-0 met een goed geplaatst schot van buiten de zestien. Thies kan bij geen van de doelpunten iets verweten worden, en weet nog een paar keer erger te voorkomen. Hierdoor en met een portie geluk wordt er voor de rust niet meer gescoord door de gastheren. Wilhelminaschool komt niet aan een echte doelpoging toe. Er is een kort moment van opwinding als Joran in de vijandelijke zestien meter de bal op een verdediger verovert, maar hier komt uiteindelijk ook geen kans uit voort.

In de rust zoeken de trouwe fans troost bij een bak hete koffie of thee. Er wordt gehoopt dat het de tweede helft mee zal vallen en er geen monsterscore op het bord komt. Maar dan zal er echt uit een heel ander vaatje getapt moeten worden.

Dat vaatje stond blijkbaar in de kleedkamer, want na de pauze staat er ineens een compleet ander Wilhelminaschool op het veld. Luka is als invaller voor Joran in de voorhoede zeer actief en strijdvaardig en het hele team gaat daar in mee. Tjerk leidt zijn defensie weer als vanouds, Lars geeft de spits geen centimeter ruimte, Bram bijt zich vast in zijn tegenstander en Job (alweer ‘verwend‘ met een zeer sterke opponent) heeft de rechtsvoor nu veel meer onder controle. Op het middenveld krijgt Teun de regie steeds beter in handen en knokken Rinse en Mick voor iedere meter grond. Als dan na tien minuten Collin zijn rentree maakt als invaller voor Sven, valt de puzzel in elkaar. Collin wordt in de spits geposteerd en Arjan gaat het middenveld ondersteunen. Nu zijn de gasten de baas op het veld en wordt BWO gedwongen tot af en toe paniekerig verdedigen. Na een goede aanval over links legt Rinse de bal terug op Teun, maar hij zoekt met zijn schot het doel te hoog. Er volgen meer kansen en als Luka na goed doorzetten Collin in stelling brengt laat de laatste keurig de 3-1 aantekenen met een schuiver in de hoek. Even later is het weer Collin die kan schieten na een aanval over rechts en een prima voorzet van Mick. Helaas gaat de bal er niet voor een tweede keer in. BWO blijft af en toe gevaarlijk, maar scoort niet meer en raakt steeds geïrriteerder. De verder goed fluitende scheidsrechter laat een paar frustratie-acties en onbehoorlijke taal aan het adres van grensrechter Martijn van hun aanvallers ongemoeid. Wilhelminaschool laat zich hierdoor niet provoceren en blijft op jacht naar de ‘Anschlusstreffer’. Deze komt er niet, hoewel iedereen tot de laatste seconde eruit perst wat er nog in het lijf zit. Als het eindsignaal klinkt is BWO blij dat de wedstrijd erop zit. Iets wat in de rust nog voor Wilhelminaschool leek te gelden.

Het besef dat er tegen iedereen wat te halen valt als je samen alles geeft en elkaar steunt in de strijd kwam vandaag te laat. Volgende week is dit er hopelijk vanaf minuut 1, want dan komt de ongeslagen koploper Trias uit het verre Winterswijk langs op De Vikkerhoek. Vanaf 12.30 dus voluit er tegenaan, niemand uitgezonderd!