Wschool JO15-1 verzilvert goed spel niet

Onder 15, JO15-1, Hoofdklasse M

4 november 2017 10:30

4 november 2017

Na het knappe gelijkspel van vorige week mocht JO15-1 deze keer aantreden tegen het veel scorende en op de 4e plaats staande PH uit Almelo. De uitwedstrijd begon om half elf, dus om ongeveer kwart over negen werden de bolides gestart voor de rit naar de Schelfhorst. Ook nu zorgde blessureleed weer voor een krappe selectie. Collin en Teun ten Braak zitten nog in de lappenmand en daar voegde Sven zich bij met een enkel-/achillespeesblessure. Justin was weer opgetrommeld om vanuit JO15-2 het team te versterken. Hij bezette met Joran in eerste instantie de reservebank. Vandaag stonden er geen negen, maar ‘slechts‘ acht eerstejaars spelers in de basis.

De wedstrijd begon met een afwachtend Wilhelminaschool, dat niet door de rappe voorwaartsen van de Almeloërs verrast wenste te worden. Job had als linksback weer eens ‘mazzel’ dat hij een zeer grote en snelle directe tegenstander had. Die kwam in de eerste paar minuten enkele keren gevaarlijk door, maar beschikte gelukkig over een matige voortzetting. Toch werd deze speler keer op keer gezocht door het vrij opportunistisch spelende PH. Job wist hem echter in het vervolg steeds beter te bespelen en hij werd verder amper nog gevaarlijk. Of het één met het ander te maken had is niet bekend, maar na 20 minuten verliet Job’s tegenstander tijdelijk het veld voor een ‘grote boodschap’. Inmiddels lieten de als een hecht collectief opererende gasten zich steeds vaker op de vijandelijke helft zien. Met goede combinaties, afgewisseld met snel dieptespel, was Wilhelminaschool de beter voetballende ploeg. Ook in de duels liet men zich niet afbluffen, iedereen ging er vol voor. Nadat er al een aantal kansen waren gecreëerd - waarbij de beste na een mooie aanval voor Arjan was, hij schoot echter helaas in kansrijke positie naast - kwam de beloning er met nog een kleine tien minuten te gaan. Een aanval over rechts via Mick, Luka en Rinse werd door de laatste met een goede voorzet voortgezet, waarna de mee opgekomen Job de bal prachtig beheerst rechts boven in het doel legde: 0-1. De verdiende voorsprong kwam op een mooi moment, nu nog vasthouden tot aan de rust. Dat lukte bijna. Waar er vrijwel de hele eerste helft geconcentreerd verdedigd werd, ging het mis bij een situatie die in eerste instantie niet zo gevaarlijk was. Een speler van PH stond op de achterlijn en hoefde daar alleen maar tegengehouden te worden. Er werd echter geprobeerd om op volle snelheid het duel aan te gaan en met een simpele beweging glipte de tegenstander de zestien meter in. Daar werd hij door een volgende verdediger gevloerd in een poging om de bal tot corner te verwerken. De goed en rustig leiding gevende scheidsrechter kon niets anders doen dan een strafschop toekennen. Vorige week wist Thies er nog een te stoppen, maar op de goede strakke trap in het hoekje van vandaag was hij kansloos: 1-1. Een behoorlijke domper die even verwerkt moest worden. Binnen een minuut kreeg PH dan ook een grote kans op nog een doelpunt. Gelukkig bracht Bram redding op de lijn. Kort daarop was het tijd voor de welverdiende rust. Helaas niet met een voorsprong van twee of drie doelpunten, wat zeker had gekund. Maar ook de gelijke stand bood nog voldoende perspectief.

De tweede helft bracht echter al snel een volgende teleurstelling. De oude kwaal van koste wat het kost blijven opbouwen stak weer even de kop op, een te korte pass werd onderschept en plots stond het, nogal tegen de verhoudingen op het veld in, 2-1 voor PH. Wilhelminaschool pakte de draad snel weer op en joeg op de gelijkmaker. Waar er in de eerste helft nog meerdere kansen bij elkaar werden gevoetbald was het nu vaak net wat te gehaast. Toch bleef de situatie kansrijk, het balletje hoefde maar even goed te vallen achter de niet al te zeker Almelose defensie. Maar een domme actie hielp deze ambities grotendeels om zeep. Een met de bal opstomende tegenstander werd rond de middenlijn volkomen onnodig van achteren neergehaald en een terechte rode kaart was het gevolg. Met nog maar tien man werd het karwei er natuurlijk weer een stuk lastiger op. Er werden met Justin voor Bram (knieklachten) en Joran voor Arjan (lang niet fit, maar wel keihard werkend en uitgeput) nog verse krachten ingebracht. En het moet gezegd: met de versterkingen en wat omzettingen was De School ook nu nog altijd minimaal gelijkwaardig aan de gastheren. Joran produceerde een goede voorzet die door zowel Luka als Job net niet kon worden binnengewerkt. Luka brak door, maar werd net toen hij wilde schieten uit balans gebracht en produceerde daardoor slechts een rollertje. Naar het eind vloeiden de krachten weg en kon PH wat meer gevaarlijk worden, mede door enkele goede invallers. Het werd kort voor tijd 3-1 na alweer onnodig balverlies in de opbouw en niet meer afdoende reageren achterin, waarschijnlijk vanwege vermoeidheid. Dat was de eindstand, waarmee de gastheren zich gelukkig mochten prijzen.

Complimenten aan het hele team voor de weer tomeloze inzet en de steeds meer zichtbare voetbalpatronen. Ga zo door. Als de onnodige foutjes (en onbezonnen acties!) dan ook nog achterwege blijven zijn jullie op de goede weg. De supporters hebben van jullie genoten en zijn alweer klaar voor de volgende partij: uit tegen stadgenoot BWO, komende zaterdag om 11:30 uur.