Seizoen JO15-1 eindigt (een beetje) in mineur

Achilles '12 JO15-1

1e klasse 03 (promotiepoule)

25 mei 2019 11:00

A. Dayal

25 mei 2019

Lekker voetbalweer vandaag en op het programma een thuiswedstrijd tegen stadgenoot Achilles ’12 op het hoofdveld. Dat was voldoende motivatie om van de laatste competitiewedstrijd een mooie voorstelling te maken. Helaas kwamen van de afdeling personeelszaken weer eens mindere berichten door: Rinse had een familieweekend op de Drentse hei en Teun had een groot deel van de week met buikklachten doorgebracht in bed. Hij deed wel mee, maar voor hoe lang was de vraag.

In de eerste helft zagen de toeschouwers een vrij gelijk opgaande strijd, waarbij de opening wel voor de gasten was. Met onder meer een drievoudige redding van Thies in een scrimmage kreeg Achilles de eerste kansen. Wilhelminaschool knokte zich vervolgens in de wedstrijd en met verzorgd opbouwend spel werd de aanval gezocht. Voorin was men echter weer niet bijzonder op dreef en daardoor leverden de offensieve daden niet veel kansen op. Totdat na een kwartiertje Joey op links de diepte in werd gestuurd en met een afgemeten voorzet Cem bereikte. Deze bleef kalm, nam de bal aan en prikte het speeltuig vervolgens keurig in het hoekje: 1-0. Ondanks een paar kolderieke acties achterin, onder meer Thies die zich even verkeek op een diepe pass, maar de bal op tijd weer achterhaalde en Justin die op zijn dooie gemak achter de bal aanwandelde en daardoor bijna een kans voor de tegenpartij veroorzaakte, werd de rust toch gehaald met de minimale voorsprong. Ook wel weer eens lekker om niet halverwege tegen een achterstand aan te kijken.

Na de wisseling van speelhelft kwam al snel de klad in het spel van Wilhelminaschool. Op het middenveld werd de regie, noodgedwongen, uit handen gegeven Arjan ging naar de voorstopperplek, Teun had de knollen op en werd na een kleine tien minuten vervangen en Rinse was er uiteraard helemaal niet bij. Bij elkaar te grote aderlatingen, zo bleek. Er werd wel hard gewerkt, maar er zat veel minder rust en lijn in het spel. De 1-1 zat er ondertussen wel aan te komen, maar was uiteindelijk een cadeautje van de verder prima fluitende arbiter. Een hard schot werd door Arjan met de hand tegengehouden, waarbij hij die hand ter bescherming voor een nogal kwetsbaar lichaamsdeel hield. Volgens de letter der wet misschien een strafschop, maar beide partijen vonden hem nogal makkelijk gegeven. De buitenkans werd overtuigend benut door Achilles: 1-1. Hoewel het goede voetbal grotendeels weg was, deden zich nog wel mogelijkheden voor om opnieuw de leiding te nemen. Maar verkeerde keuzes - bal afkappen in plaats van voorzetten op drie instormende teamgenoten - en een beetje pech – Joey die goed doorkwam, maar de bal voor zijn rechter kreeg en naast schoot – voorkwamen dat. Ongeveer tien minuten voor tijd kwamen de in de tweede helft sterk spelende ‘rooien’ op voorsprong na een prachtig door de twee goed voetballende meiden in hun midden opgezette en oogstrelende aanval. Dat was dus 1-2 en De School moest in de achtervolging. Dat leidde nog een paar keer tot wat paniek achterin bij de gasten, maar niet tot doelpunten. Aldus ging ook de laatste wedstrijd verloren en wordt het seizoen wat de competitie betreft toch een beetje in mineur afgesloten.

De voorjaarscompetitie samenvattend kunnen we concluderen dat er in vrijwel alle wedstrijden goed voetbal te zien was onder soms moeilijke omstandigheden. Onder meer blessures, ziekte en arbitrale dwalingen hebben zeker punten gekost. Uiteraard waren de tegenstanders gemiddeld ook een stuk sterker dan voor de kerst. Dat leverde spannende duels op waarin het team nooit is weggespeeld en bijvoorbeeld de ongenaakbare kampioen Ruurlo hard liet werken voor de overwinning. Een stukje scorebordjournalistiek dan maar: Er werden 22 tegengoals geïncasseerd, (ruim) minder dan acht tegenstanders, evenveel als Losser en Witkampers en alleen ruim meer dan Ruurlo. Een gedeelde tweede plaats in dat fictieve klassement dus. Kijken we naar de gescoorde doelpunten, voor de winterstop nog een karrevracht, dan levert dat met slechts 18 treffers een met Enter Vooruit gedeelde negende plek op. Je koopt er niets voor, maar het verduidelijkt wel een en ander.

De spelers hebben zich individueel goed ontwikkeld en kunnen met vertrouwen naar het nieuwe seizoen uitkijken. Voor de meesten gaat dat in de O17 gebeuren, drie spelers zullen na de zomer het hart van de nieuwe JO15-1 vormen. Maar eerst wordt er nog een toernooi gespeeld in Bremen en zal daarna het seizoen als team worden afgesloten.

Het is nog wat vroeg, maar omdat dit het laatste verslag van het seizoen is: alle lezers alvast een fijne zomer toegewenst en wellicht tot schrijvens/lezens.