JO15-1 breekt Enters verzet

Enter Vooruit JO15-1G

1e klasse 03 (promotiepoule)

9 maart 2019 9:00

9 maart 2019

Half acht in de ochtend verzamelen bij de Vikkerhoek om van daar naar Enter te reizen voor een potje voetbal vanaf 9.00 uur tegen Enter Vooruit JO15-1, je zult het als supporter van je kind maar voor de kiezen krijgen. En dan stond er ook nog eens een vuile kille wind, waardoor het kijken naar de wedstrijd er niet aangenamer op werd. Een groep moeders had deze omstandigheden reeds voorzien en was spoorslags afgereisd naar het drielandenpunt Frankrijk-Zwitserland-Duitsland om daar ‘cultuur te snuiven’, dus de supportersschare was danig uitgedund. Gelukkig waren er nog altijd ruim voldoende moeders en vaders voorradig om de ploeg te steunen. Ook het wagenpark was weer imposant en in een lange stoet werd de reis ondernomen, over pittoreske paden en door een nog maar net ontwakend landschap richting het West-Twentse klompen- en zompendorp*.

Er waren dertien spelers geselecteerd, waaronder opnieuw Mik van JO15-2. Bram, Teun en Marre, om uiteenlopende redenen nog altijd niet helemaal fit en/of in conditie speelden vandaag bij JO15-2 mee.

Net als vorige week probeerde Wilhelminaschool direct druk te zetten op de vijandelijke verdediging om, eenmaal in balbezit, de diepte te zoeken met de snelle voorhoedespelers. Dat ging niet helemaal volgens plan in de eerste helft. Mede door de verraderlijke windvlagen, het fysieke spel (lees: veel duw- en trekwerk) van de uit de kluiten gewassen gastheren en het weifelende optreden van de jonge arbiter, kwamen de tricolores niet tot hun beste spel. Ze gingen ook te veel mee in het wat armoedige spel van de thuisploeg. Toch waren de gasten wel de sterkere ploeg. Hoewel er veel ballen te gehaast werden weggeschoten en bij kansrijke situaties niet altijd de juiste keuze werd gemaakt, werden toch kansen gecreëerd. Zo kon Joey niet krachtig genoeg inkoppen na een voorzet van Jamie en mikte Arjan te voorzichtig van dichtbij naast, waar hij normaal de bal dwars door het net zou rossen. Even later zocht hij de hoek met een goed geplaatst schot, maar ook dat ging net naast, zij het langs de andere kant van het doel. De Enternaren, die zich een paar keer bezondigden aan een forse overtreding of een poging daartoe (flying kick als Bruce Lee in zijn beste dagen, die gelukkig niemand raakte) kwamen dus meerdere keren goed weg. Dat was overigens aan de overkant van het veld ook een enkele keer zo. De gastheren speelden onvervalst lange halen- voetbal – ‘noar vuurt’n’ – en hadden daar een paar keer bijna succes mee. De ook al snelle spitsen van Enter Vooruit waren af en toe dreigend, maar de defensie, met Job, Tjerk, Justin, Mik en uiteraard keeper Thies, speelde een solide partij. Thies dreef een tegenstander die kansrijk voor hem opdook terug uit de zestien meter en volgde hem helemaal naar de zijlijn om met een tackle de bal uit te spelen. Situatie opgelost en brand meester. Eén keer konden de supporters echt opgelucht ademhalen. Volgens velen maakte Justin een overtreding. Net binnen de beruchte lijnen of net er buiten. De scheidsrechter floot, maar wees de voor Wilhelminaschool gunstige kant op. Geen strafschop of gevaarlijke vrije schop tegen dus, maar de vrije schop mee. Zo stond het na een niet al te beste eerste helft 0-0 en was de strijd nog lang niet gestreden.

De tweede helft begon met een heel even dominant opererend Enter Vooruit. De linksvoor schoot in het zijnet na een aardige actie en de spits kopte een hoge voorzet naast. Wilhelminaschool moest op gang komen, deed dat ook en kreeg langzaam meer greep op de tegenstander. Op het middenveld werd slimmer en doordachter gespeeld, met name door Arjan en Rinse, en er kwamen nieuwe kansen. Onder meer Guus, Job en Luka namen het Enterse doel onder vuur, maar nog zonder succes. Na tien minuten spelen werden de gasten beloond voor het betere spel en het harde werken middels een doelpunt. Rinse vond met een mooie pass vanaf het middenveld Joey, die de hoge bal subtiel met het hoofd verlengde tot in de hoek van het doel. De keeper was kansloos: 0-1. De wit-zwarte tegenstander uit het weerbarstige dorp gaf het echter nog niet op en bleef af en toe gevaarlijk met diepe ballen. De spits kwam hierbij een keer 1-op-1 met Thies, maar die verkleinde zijn doel door uit te komen en redde bekwaam. Inmiddels was Jorrit in de ploeg gekomen voor Justin en Cem voor Luka. Cem kende een super invalbeurt, want hij stond op het juiste plekje om de bal in te tikken voor de 0-2 en even later scoorde hij beheerst de 0-3. Een in eerste instantie afgeslagen aanval pikte hij op, keek even waar het gaatje in de defensie zat en schoof de bal slim in de vrijgelaten hoek langs de verbouwereerde keeper. Enter Vooruit bleef het, met de moed der wanhoop, proberen, hoewel na het derde doelpunt alle geloof op een goede afloop - zelfs bij de toch streng gelovige dorpelingen - verdwenen was. Het slotakkoord was voor Rinse. Hij verschalkte de goalie na een mooie aanval over rechts in de korte hoek en zette de 0-4 op het scorebord. Voor zover het verzet tot dan nog niet was gebroken, was het dat nu natuurlijk wel. Even later blies de scheidsrechter de van Wilhelminaschool-zijde sterke tweede helft naar de historie en konden weer drie punten worden bijgeschreven. Tevens kon voor de tweede keer achtereen een clean sheet worden genoteerd, oftewel een wedstrijd zonder tegendoelpunt.

De komende tegenstander wordt echt een mooie uitdaging. Thuis op de Vikkerhoek wordt Ruurlo JO15-1 om 11.00 uur ontvangen. Deze ploeg verloor het hele seizoen nog geen enkele officiële wedstrijd en speelde slechts 1 keer gelijk. Kom kijken of onze toppers de primeur kunnen verzorgen.

* Enterse zomp: boot, zgn. platbodem, waarmee al eeuwenlang de rivier de Regge wordt bevaren. Tegenwoordig nog slechts als toeristische attractie.