JO15-1 strijdend ten onder tegen aanstaande kampioen

Ruurlo JO15-1

1e klasse 03 (promotiepoule)

20 april 2019 11:00

M.J.H. (Martin) Kruimelaar

Hierbij een enigszins verlaat verslag van de wedstrijd van afgelopen paaszaterdag. Diverse Twentse tradities (eitjes zeuk’n, eitjes tikk’n, poastak slepp‘n, passion kiek’n, poasboake in de fik stekk’n, vlöggeln) noopten uw verslagever tot het uitstellen van zijn werkzaamheden. Alsnog veel leesplezier gewenst.

20 april 2019

Vandaag komt Ruurlo JO15-1 op bezoek. Een sterke ploeg, die zijn wedstrijden in de regel met ruim verschil wint, in het hele seizoen (najaar en voorjaar) slechts 1 competitiewedstrijd gelijk speelde en verder louter driepunters noteerde. Altijd een mooie uitdaging waar onze spelers zich graag in vastbijten. Vanuit het Achterhoekse kamp komt het bericht dat hun beste speler er niet bij is, daar staat tegenover dat Wilhelminaschool het nog altijd zonder Arjan ‘Hakselaar’ Morskieft moet doen. Verder zijn beide teams op oorlogssterkte en klaar voor een lekkere pot voetbal op een zonovergoten hoofdveld. De fans gaan er eens lekker voor staan en worden in de eerste helft op hun wenken bediend.

Wilhelminaschool start fel en heeft in de eerste twintig minuten de overhand. Ruurlo oogt enigszins overdonderd, blijkbaar zijn ze nog niet vaak op deze manier tegemoet getreden. Onder leiding van een heerlijk ‘in de geest van de wedstrijd’ fluitende scheidsrechter (blij dat we dat ook eens kunnen noteren) komt de thuisploeg tot goed spel. Omdat de gasten natuurlijk niet voor niets stijf bovenaan staan en ze defensief de boel aardig op orde hebben, leidt dat niet tot echt veel grote kansen. Toch komt De School op voorsprong. Een strakke hoekschop van Rinse is een prooi voor de even geheel vrij gelaten Bram die keurig afrondt: 1-0. Na dit doelpunt verandert het beeld van de wedstrijd langzamerhand. Vanwege de temperatuur volgt een drinkpauze en mag er worden doorgewisseld. Beide op zich positief, maar het ritme stokt hierdoor wel en Ruurlo neemt het initiatief wat over. Enkele hachelijke situaties volgen, waarbij net veroverde ballen soms zomaar weer worden teruggegeven aan de geelhemden, de gastheren en -dame lopen echter nog geen averij op. Dit is omdat iedereen hard blijft werken, vooral Tjerk verricht meerdere interventies en het op cruciale momenten ook niet tegenzit. Dat laatste gaat vooral op wanneer Thies zich verkijkt op een net buiten de zestien hoog opspringende bal. Hij wil koppen, kan er niet bij en met zijn keepersinstinct pakt hij het leer in de handen. Snel doet onze sluitpost twee stapjes terug en staat weer in ‚veilig‘ gebied. De eerder reeds genoemde arbiter vermoedt, mede door het terechte appelleren bij de tegenstander, dat er iets niet in de haak is. Hij heeft echter, mede door de stralende zon, niet kunnen constateren dat er een overtreding is gemaakt. Opgelucht ademhalen en snel doorspelen! Bram wint kort voor rust een duel dicht bij het doel knap van de toch niet kleine keeper, die zijn handen mag gebruiken terwijl Bram alleen mag koppen. De bal stuitert helaas net naast. Als het laatste fluitsignaal van de eerste helft heeft geklonken begeeft het team zich vol goede moed naar de kleedkamer.

In de rust zijn de supporters in de kantine en op het terras voorzichtig optimistisch. Misschien zit er wel een stunt in vandaag. Nog een doelpuntje erbij en we zijn al een eind op weg!

Bij aanvang van de tweede helft blijkt echter al snel dat Ruurlo nu, zij het nipt, de sterkere is. Met veel beweging, snelle en handige spelers en hun goede fysiek maken ze het onze ploeg steeds lastiger. Nog een minuut of tien wordt er standgehouden. Dan volgt een mooie aanval die op links begint en voor de zestien langs naar rechts wordt verlegd, waar de rechtsvoor klaar staat en de bal niet hard maar wel zuiver in de uiterste hoek binnen legt. De stand is gelijk en dat schudt Wilhelminaschool wakker. De strijd wordt opnieuw vol aangegaan en het wedstrijdbeeld kantelt voor even weer. Maar nu laat Ruurlo zien dat ze ook net iets meer bij de pinken zijn en vooral bij vrije trappen snel en slim doorspelen waar dat kan. Na een overtreding op een eigenlijk ongevaarlijke plek ligt de bal binnen twee tellen plotseling voor de voeten van een aanvaller die ongehinderd kan afronden: 1-2. De wedstrijd blijft spannend, waarbij beide ploegen nu enkele kansen missen. Zo staat Teun aan het eind van een mooi van rechts naar links opgezette aanval. Hij krijgt de bal echter voor zijn iets mindere linker, waardoor het schot over zeilt. Cem komt door op rechts, wordt goed aangespeeld, maar mikt net naast. De gelijkmaker hangt net zo in de lucht als een volgend tegendoelpunt. Helaas gebeurt dat laatste, met nog een paar minuten op de klok. Een indraaiende hoekschop wordt door iedereen van beide partijen gemist en stuitert bij de tweede paal het doel in. Een beetje een lullig doelpunt tegen het eind van een mooie wedstrijd. De Vikkerhoekbewoners zetten nog even aan voor een slotoffensief. Dat levert een laatste kans op voor Joey, die een voorzet van links controleert, de bal vrijmaakt en zijn doelpoging net langs de verkeerde kant van de paal ziet verdwijnen.

Als de wedstrijd erop zit, kan er geconstateerd worden dat het team gestreden heeft voor wat het waard is en dat dit net niet voldoende was om de bijna-kampioen (9 punten voor op de naaste ‘belager’) punten af te snoepen. Vanaf deze plek alvast: Ruurlo, van harte gefeliciteerd. De nog resterende wedstrijden zullen ongetwijfeld ook weer spannend zijn. Er wordt in ieder geval prima gevoetbald. Het zou leuk en verdiend zijn als dat beloond wordt met nog een paar mooie overwinningen.