JO15-1 schiet zichzelf in voet

Losser JO15-1

1e klasse 03 (promotiepoule)

9 februari 2019 12:30

Gehavend. Zo mocht de staat van de selectie gerust genoemd worden bij de start van de voorjaarscompetitie.Bram kampte met de naweeën van een longontsteking, Luka met knieproblemen, Marre had een kuitblessure, Cem was nog niet geheel fit na zijn sleutelbeenbreuk en Teun had nog altijd vermoeidheidsklachten.Ga er maar aan staan. Ze waren wel alle 5 aanwezig en deels inzetbaar om zo goed en kwaad als het ging hun team voort te helpen.

De wedstrijd, te spelen in een stormachtig decor in en tegen Losser vanaf 12.30 uur, begon ook nog eens met tegenslag.
Binnen een halve minuut was Jorrit uitgeschakeld, na een ongelukkige botsing waarbij zijn knie een flinke tik kreeg.
Hij probeerde het nog heel even, maar het ging absoluut niet meer.
Rinse verhuisde hierdoor naar rechtsachter en Teun moest, veel eerder dan hem lief was, in het veld als rechter middenvelder.
Toch was er na de eerste helft geen vuiltje aan de toch zwaar bewolkte lucht qua spel en stand in de wedstrijd.
Het team draaide als in de beste wedstrijden voor de winterstop en Losser JO15-1 had de eerste 25 minuten werkelijk niets te vertellen.
De achterhoede had alles onder controle en was drukker met aanvoer verzorgen naar voren dan met verdedigen, het middenveld had greep op de wedstrijd - met Teun die met nuttige intercepties en intelligente spelvoortzettingen toch een grote invloed had, ondanks zijn vandaag beperkte loopvermogen en inhoud.Voorin was Wilhelminaschool minder actief, met uitzondering van Bram die er, snakkend naar lucht, toch alles aan deed om ook zijn aandeel te leveren. De voorzichtig opererende thuisploeg kwam een paar keer goed weg, omdat de eindpass net niet aankwam of de voorwaartsen niet scherp genoeg waren in de afronding.
Na 18 minuten was de verdiende voorsprong daar. Een mooie aanval over rechts werd half afgeslagen, maar Guus drukte de iets opstuitende bal mooi en liet de keeper kansloos met een fraai schot. Luka had inmiddels Bram afgelost en hoewel ook bij hem duidelijk zichtbaar was dat hij niet fit was, wist hij toch meerdere keren gevaar te stichten op de vleugel. In de laatste fase voor rust kroop Losser wat meer uit de schulp. Ze konden echter pas gevaarlijk worden na foutjes bij de gasten. Was er nonchalance in het spel geslopen of had het te maken met de snelle, gedwongen wissels? Feit was dat na het grote overwicht in vrijwel de hele wedstrijd tot dan toe, het zomaar gelijk had kunnen staan bij rust. Keeper Thies moest een paar keer handelend optreden, waarbij zijn reddende tackle na balverlies achterin het belangrijkst was.
In deze fase bleek ook wat de kracht van de tegenstander was: lang afwachten en de opponent in slaap proberen te sussen om vervolgens fouten af te straffen.Dat lukte dus niet en met een minimale voorsprong zocht Wilhelminaschool de kleedkamer op. Hopelijk was de eindfase van de eerste helft een goede wake-up call.

Kort na het begin van de tweede helft moest Teun de strijd staken en werd hij afgelost door Cem.
Het spelbeeld veranderde nog niet echt, al meldde Losser zich wel meer aan het front en bleven de gasten slordig in balbezit.
Wilhelminaschool dicteerde het spel nog wel, maar de straffe wind schuin in de rug en de kleine keeper nodigden kennelijk niet uit tot schieten op doel.Daarbij waren de voorwaartsen nog statischer dan voor rust, zaten de middenvelders niet meer kort op hun man bij balverlies en werden achterin meerdere mislukte pogingen gedaan tegenstanders uit te spelen zonder rugdekking.
Er ging, kortom, plotseling heel veel fout en het toch niet echt imponerende Losser wist nu wel te profiteren.
Hun sterke spits werd volledig vrijgelaten bij een vrije trap - waar de gastheren er overigens overdreven veel van kregen - en werkte koelbloedig af: 1-1. De gasten hadden hierna nog een korte fase dat de zaken weer wat energieker werden aangepakt, met wel kansen maar geen doelpunten tot gevolg. Hierna ging de pechduivel zich er ook nog mee bemoeien. Een gevaarlijke tegenstoot leek met vereende krachten onschadelijk te worden gemaakt, maar de wat haastig weggewerkte bal raakte de overigens sterk spelende Job ongelukkig en kwam vervolgens opnieuw bij de vijandelijke spits voor de voeten. Deze wist wel raad met dit buitenkansje en zette de wedstrijd op de kop: 2-1.
Nu vlogen de verwijten over en weer en werd het spel steeds meer los zand. Desondanks deden zich nog grote kansen voor. Bij een scrimmage bleven de spelers de bal maar opzij schuiven in plaats van af te drukken. Jamie deed dit uiteindelijk wel, maar raakte de bal niet goed, waardoor deze van de lijn kon worden gehaald.
Een mooie aanval over links leverde een zwiepende voorzet van Joey op, maar ook hier kon de geheel vrijstaande Jamie de voet niet goed achter krijgen. Marre kwam in het veld - voor de moegestreden Luka - op de haar volkomen vreemde positie van rechtsvoor. Ze wist wel wat verwarring te stichten en legde nog een balletje klaar binnen de zestien, maar dat werd niet op waarde geschat.
Toen vervolgens voor de zoveelste keer pingelen achterin met balverlies tot gevolg - waar meerdere spelers zich aan bleven bezondigen - een nieuw tegendoelpunt inluidde, was de wedstrijd gespeeld. Inmiddels lag het aan alles en iedereen dat het niet goed ging: de scheidsrechter, de bal, de medespelers, de wind, de hoge benzineprijs en het veranderende klimaat, slechts een enkeling keek naar het eigen falen.
En dat was toch echt de belangrijkste reden dat een wedstrijd tegen een 'te hebben' tegenstander verloren ging.
De 4-1 tegen het eind van de wedstrijd zorgde voor nog wat extra zout in de wonden, die deze week op de training gelikt kunnen worden.

En dan weer vol gas en goede moed er tegenaan!