Zware bevalling voor Wschool JO15-1

De Tukkers JO15-1

6 oktober 2018 11:00

6 oktober 2018

Het was geweldig nazomerweer vandaag en op sportpark Vikkerhoek stond om 11 uur de wedstrijd Wilhelminaschool JO15-1 – De Tukkers JO15-1 op het programma. Op ons onvolprezen hoofdveld met het heerlijk geurende natuurgras dat er weer bij lag als een biljartlaken. Alle reden voor de tifosi om eens lekker te gaan staan of zitten voor een meeslepende pot voetbal. Maar dat laatste viel vandaag toch een beetje tegen. Misschien kwam het door de ongewoon hoge temperatuur of door de gemakkelijke overwinning vorige week. Geconstateerd kan in ieder geval worden dat er niet al te best gespeeld werd door velen en een enkeling zelfs amper vooruit te branden was.

Vooraf was de verwachting al dat De Tukkers, uit het idyllische Albergen, een stuk lastiger te kloppen zouden zijn dan KOSC een week eerder, wat ook bleek te kloppen. Maar wat Wilhelminaschool hier de eerste tien minuten tegenover zette, was niet wat we gewend zijn. Het was dan ook niet verbazingwekkend dat er een tegendoelpunt nodig was om het team wakker te schudden. Een van de door de bezoekers veelvuldig gehanteerde, wat lukraak getrapte, dieptepasses werd alleen door hun grote en speersnelle linksbuiten op waarde geschat. Hij ging dwars door het midden alleen op Thies af. Deze kwam snel uit, maar werd toch omspeeld en de bal kon in het verlaten doel worden geschoven. Wilhelminaschool richtte zich hierna op en ging in balbezit een stuk beter voetballen. De gelijkmaker kwam er al snel. Job bereikte met een mooie pass Joey op linksvoor. Hij sneed de zestien in, liep bijna achteloos de uitkomende keeper voorbij en rondde rustig af: 1-1. De thuisclub bleef vervolgens de betere. Vooral over rechts werd Luka geregeld diep gestuurd door Tjerk, Cem of Teun. Hiermee werd telkens gevaar gesticht, maar de finishing touch ontbrak steeds. Er werd voorgezet waar een schot beter zou zijn of juist voor schieten gekozen als er iemand beter voor stond om af te ronden. De Tukkers bleken nu voetballend minder maar bleven zich stug verweren, wonnen vrij veel duels en braken nog af en toe gevaarlijk uit. De verdediging had echter inmiddels de zaken op orde en echt hachelijke momenten deden zich niet meer voor. De aanvallen richting Tukkers-doel bleven talrijk en kansrijk, waarbij vooral Cem zich positief onderscheidde. Toch was de medewerking van de gasten nodig voor de voorsprong. Hun keeper schoot uit, maar raakte hierbij een eigen verdediger in de rug. De bal kwam voor de voeten van Rinse, die zich niet bedacht en met een mooi geplaatste lob de 2-1 op het scorebord bracht. Vervolgens was het tot de rust kansen tellen, die er maar niet in gingen. Wilde schoten, te ver doorgevoerde combinaties, een tegenstander die zich nog voor de bal kon werpen, het was het allemaal net niet. Arjan probeerde na een net voor de lijn gekeerd schot de bal met keeper en al tegen het net te werken door middel van een ‘Kopf und Kragen’ riskerende sliding, maar werd afgefloten. Hiermee was het meteen rust. Tijd voor koffie en thee en bespiegelingen over de tweede helft.

Die tweede helft begon met een opmerkelijke wijziging in de opstelling bij de tegenstander. Hun beste aanvaller, voornoemde linksbuiten, stond nu op het middenveld. Hiermee haalden de zwart-witten uit het kerkdorp zelf de voornaamste angel uit hun team. Ze bleven het wel verwoed proberen, maar konden eigenlijk het hele tweede bedrijf niet echt gevaarlijk worden. Dat laatste had natuurlijk ook te maken met het goede verdedigen van de achterhoede. Dat uitgerekend deze linie tegen een niet heel imponerende tegenstander na de thee de beste was, zegt veel over de rest. Ongeïnspireerd, slordig en soms zelfs ronduit slap werd er aangevallen. Desondanks deden zich nog beste kansen voor, maar de slordigheid was niet meer uit het spel te krijgen en dat gold ook voor het afwerken. Het deed de ware voetballiefhebber af en toe pijn aan de ogen. In de slotfase viel de keeper van De Tukkers uit. Hij werd vervangen door een veldspeler en omdat ze geen wissels meer hadden moesten ze ook nog met tien spelers verder. Dit gevoegd bij de zichtbare vermoeidheid van de dapper strijdende Albergenaren zorgde voor meer ruimte die nu wel redelijk benut werd. De genadeklap werd voorbereid door Jamie die Joey vrij voor de inval- keeper zette.Joey bleef koel en besliste de wedstrijd. Ook daarna hadden er nog een paar doelpunten gemaakt kunnen worden. Het bleef echter bij 3-1 en een grotere uitslag zou van beide kanten ook niet terecht zijn geweest.

Na deze zware bevalling konden er dus wel 3 punten worden genoteerd, waarmee De School inmiddels samen met 3 andere ploegen bovenaan staat. Volgende week een uitbeurt bij NEO (JO15-2), vooralsnog een laagvlieger. Maar dat tegen elke tegenstander 100% inzet en beleving gevraagd worden, mag inmiddels duidelijk zijn. Vanaf het wat merkwaardige aanvangstijdstip van 12:10 gaan we kijken of dat ook in de praktijk wordt gebracht.