Wilhelminaschool JO15-1 schrikt op tijd wakker

Rood Zwart JO15-1

10 november 2018 11:00

10 november 2018

Hoe ga je om met de weelde van de koppositie en een monsterzege een week eerder? Dat is de vraag voor het team vandaag. Laagvlieger Rood Zwart JO-15-1 uit Delden is te gast op De Vikkerhoek en onderschatting ligt op de loer. De wedstrijd wordt gespeeld vanaf 11 uur op het hoofdveld dat er goed bij ligt en het is ’s morgens aangenaam voetbalweer voor spelers en supporters. Teun is de hele week ziek geweest. Hij zit wel op de bank voor noodgevallen, maar doet uiteindelijk niet mee. Het experiment met Bram in de spits de tweede helft van de vorige wedstrijd is goed bevallen en hij mag weer op die plek beginnen.

Het elftal komt traag op gang - toch de onderschatting? - en wordt in de aanvangsfase afgetroefd door een fel en gretig Rood Zwart. De bezoekers zitten beter in de duels, schakelen sneller en spelen met meer enthousiasme dan Wilhelminaschool. Eigenlijk best vreemd dat ze zo laag op de ranglijst staan (10e plaats), het oogt prima wat ze laten zien en met hun snelle en sterke spitsen zijn ze vaak gevaarlijk. Het is dan ook logisch dat de Deldenaren op voorsprong komen na een minuut of tien. Een vrije trap wordt vanaf links voor het doel geslingerd en lijkt een makkelijke prooi voor Thies, die echter wegglijdt en de bal niet kan klemmen. De eerste inzet daarna wordt nog geblokt, maar de rebound gaat er na een onoverzichtelijke situatie wel in, waarbij de gastheren verzuimen doortastend te verdedigen (de bal weg te rossen). Het staat 0-1 en dat is op dat moment terecht. Door deze tegenvaller schrikt Wilhelminaschool wel wakker en begint plotseling uit een ander vaatje te tappen. Hoewel het spel niet geweldig is, worden nu wel de duels gewonnen en de rollen omgedraaid. Rood Zwart moet achteruit, blijft wel strijden voor elke meter grond, maar komt er de rest van de eerste helft nog maar af en toe gevaarlijk uit. De Hengelose achterhoede is nu bij de les en staat de tegenstander geen millimeter ruimte meer toe. Backs Job en Jorrit, voorstopper Justin en stopper Tjerk veroveren al rond de middellijn veel ballen en zetten van daaruit steeds snel de middenvelders en voorwaartsen aan het werk. Hoewel er al gauw kansen ontstaan laat de gelijkmaker nog even op zich wachten. Joey schiet een voorzet van rechts ineens over, waar hij de bal aan had kunnen nemen. Dat doet hij even later wel en schiet beter in. De kleine maar zeker niet slechte keeper ligt nu echter in de weg. Bram voelt zich intussen als een vis in het water op zijn nieuwe plek. Hij gaat de strijd aan met verdedigers en wint deze vaak, legt ballen goed af voor een schot of geeft steekpassjes die medespelers oog in oog met de keeper brengen. Zelf scoren lukt vandaag niet, maar de roodzwarte defensie heeft handenvol werk met Bram. Uiteindelijk breekt Joey de ban na een voorzet van Rinse, die inmiddels met Arjan en Guus het middenveld onder controle heeft. De bal wordt van rechts hoog ingebracht en Joey kopt ook hoog in. De keeper krijgt er nog bijna een hand achter, maar de gelijkmaker is een feit: 1-1. Nu is het tot het eind van de eerste helft bijna éénrichtingsverkeer naar het doel van Rood Zwart. Het aantal hoekschoppen is niet bij te houden. Bij nummer twaalf stoppen we dan ook maar met tellen. Kort voor het rustsignaal krijgt Luka de bal goed mee van Bram en kan scoren. Hij stift de bal die zo strak langs de paal in het net rolt dat het even onduidelijk is of het een doelpunt is of een bal in het zijnet. Het niet bepaald juichend teruglopen van Luka, met een ‘business as usual’ gezichtsuitdrukking daarbij, geeft ook al geen klaarheid. Pas als de arbiter naar de middenstip wijst dringt het tot spelers en supporters door: 2-1! Even later gaat iedereen van de thuisclub tevreden richting koffie en thee.

De tweede helft begint met Cem op het middenveld en Jamie voorin als invallers. Beiden vullen hun rol prima in. Toch komt Rood Zwart in eerste instantie weer sterk opzetten en lijkt de gelijkmaker even dichtbij. Maar bij een counter neemt Luka de bal net voorbij de middencirkel goed aan en zet met een kort passje Jamie aan het werk. Die zet de turbo erop, laat de verdedigers zijn hielen zien en schiet de bal keurig langs de uitkomende keeper in de touwen: 3-1 en kat-in-het-bakkie. Toch? Nou nee, er breekt een rommelige fase aan met kansen voor de gasten en nog meer voor Wilhelminaschool. Ondanks niet al te best voetbal zouden er nog meerdere goals gescoord kunnen worden, waarbij de bal enkele keren op een presenteerblaadje door een tegenstander wordt aangeboden. De soms enorme mogelijkheden zijn echter aan De School niet meer besteed. Tussen het gemodder door weet ook Rood Zwart enkele keren het doel net niet te vinden. Ze halen wel hun achterstand met de hoekschoppen deels in. Deze leveren de dapper strijdende tegenstander geen tastbaar resultaat op. Vlak voor tijd hebben de (te) veel appellerende coaches van de gasten recht van spreken als een geheide strafschop door de scheidsrechter wordt weggewoven. Als het laatste fluitsignaal klinkt heerst er dan ook een beetje een opgelucht gevoel onder de supporters van roodwitblauw. De spelers, die aan enkele goede fases vandaag genoeg hadden, zijn minder onder de indruk. Ondanks dat ze de opponent zelf te lang in de race hebben gehouden, stralen ze zelfverzekerdheid uit.

Hopelijk zijn ze volgende week de hele wedstrijd geconcentreerd. Dan mogen ze namelijk naar ’t Wilbert voor de stadsderby tegen Achilles ’12 JO15-1, dat ondanks een tot nu toe wat teleurstellend seizoen nog volop in de race is voor een plek in de promotiepoule. Daarbij zal ook dit team erop gebrand zijn de koploper te vloeren. Alle hens aan dek dus komende zaterdag om 11:15 uur.