JO15-1 laat twee punten liggen bij Heracles

Heracles avc JO15-1JM

22 september 2018 11:15

22 september 2018

Het was niet echt aangenaam vertoeven deze kille zaterdag bij het Almelose AVC Heracles, waartegen Wilhelminaschool de najaarscompetitie mocht openen. De stevige wind had vrij spel op het nogal open complex en de supporters hadden het maar zwaar. En er werd ook nog niet op het mooie hoofdveld met de klassieke houten tribune gespeeld, maar op de lelijke plastic sprietjes van veld 2. Voorwaar geen inspirerende omgeving. Gelukkig was het team in vorm, gezien het glorieuze resultaat van een week eerder en zou iedereen zich kunnen warmen aan weer een klinkende overwinning. Of toch niet, als we de kop boven dit artikel moeten geloven? Marre moest de wedstrijd helaas aan zich voorbij laten gaan wegens een eerder die week bij het kampioenschap van Hengelo opgelopen hersenschudding. Ze kwam wel kijken en haar team aanmoedigen.

De wedstrijd begon met een redelijk vertrouwd beeld: een fel jagende ploeg, die de tegenstander weinig tijd en rust gunt in de opbouw, zodoende de bal vaak verovert en vervolgens kansen creëert. Alleen was het in dit geval de opponent die hierin de boventoon voerde. Wilhelminaschool leek het eerste kwartier met het hoofd in de snel voortjagende wolken te lopen en daar maakte Heracles goed en gretig gebruik van. Geluk bij een ongeluk was dat dit niet in de stand tot uitdrukking kwam. Enerzijds door slordigheid van de thuisploeg in de afronding en anderzijds doordat de verdediging vaak net op tijd de rijen sloot en, af en toe ternauwernood, schade in de vorm van tegendoelpunten wist te voorkomen. Een hoofdrol was hierin deze keer weggelegd voor Justin die veel opruimend werk verrichtte. Na een gedwongen wissel van Joey die geblesseerd raakte bij één van de vele fanatieke duels - zonder dat hierbij overigens een overtreding werd gemaakt - en vervangen werd door Guus, zette de technische staf het systeem om: 4-3-3 werd 4-4-2. Arjan zakte terug uit de spits om het middenveld te ondersteunen en Jamie en Luka moesten met hun snelheid voorin voor het gevaar zorgen. Langzaam kantelde het spelbeeld in het voordeel van De School. En waar vaak de nodige kansen op zeep worden geholpen, was de ploeg nu tot aan de rust dodelijk effectief. Eerst werd een vrije trap vanaf links goed voorgegeven bij de tweede paal, waar Luka klaarstond voor het laatste tikje: 0-1. Even later stuurde Arjan weer Luka goed de diepte in en hij drukte gedecideerd af. Dat was dus 0-2 en de derde treffer liet niet lang op zich wachten. Deze keer ontving Luka de bal van de goed doorzettende Jamie en schoot hij hard en hoog in: 0-3 en een loepzuivere hattrick! Luka kreeg nog voor rust zelfs de kans op zijn vierde doelpunt. Hij omspeelde de keeper maar zijn inzet werd net voor de doellijn alsnog gekeerd. Die vierde goal had ook nog door anderen gemaakt kunnen worden, maar het bleef bij de - eerlijk gezegd nogal geflatteerde – drie doelpunten voorsprong.

Het besef dat de strijd nog niet gestreden was, was zeker aanwezig bij de fans en kenners die in de kantine aan de koffie de eerste helft evalueerden, maar bleek na rust niet echt bij het elftal te leven.

De tweede helft begon met wat geharrewar. Net als in de bekerwedstrijd tegen Sparta Enschede waren coaches Jorge en Goran in de veronderstelling dat er doorgewisseld mocht worden. Joey, inmiddels opgelapt, stond weer in het team in plaats van Jamie, maar helaas bleek dit niet geoorloofd. Onverrichter zake nam Joey dus weer plaats in de dug-out en Jamie keerde terug op het veld. Vervolgens zakte Wilhelminaschool weer weg naar het niveau van begin eerste helft. Heracles rook zijn kans en gooide alles in de strijd. De gasten waren in de tweede helft veel bezig met zich ergeren aan elkaar, de tegenstanders en de scheidsrechter. Niet handig en zeker niet verstandig. Ieder voor zich probeerde er nog wel wat van te maken maar er stond geen team, normaal gesproken toch een belangrijk wapen van het elftal. Heracles had de wind nu schuin tegen, maar juist daardoor viel de bal vaak net achter de verdediging van Wilhelminaschool. Iets waar de grote, sterke en snelle spits van de Almeloërs wel raad mee wist. Hij stond in de eerste helft op rechts en was daar ook al gevaarlijk, maar nu was hij nog moeilijker af te stoppen. Na een minuut of vijf spelen sprintte hij achter een diepe bal aan. Hij trok onderweg stopper Teun omver, maar deed dat zo slim dat het de prima leidende arbiter ontging. Thies stormde ver zijn doel uit en wist  de bal half te onderscheppen, maar de spits kreeg het speeltuig in de kluts mee. Hij scoorde vervolgens met een keurige boogbal: 1-3. Vervolgens hield Wilhelminaschool een periode stand achterin. Soms met kunst-en-vliegwerk, zo haalde Job een bal van de doellijn, af en toe met meer overleg. Er ontstonden nog een paar grote kansen voor De School, overigens niet door goed voetbal, maar de trefzekerheid van voor rust was weg. De gastheren gaven ondertussen niet op en kregen uiteindelijk loon naar werken. De 2-3 viel vijf minuten voor tijd en leek erg op de 1-3, met een andere doelpuntenmaker. Een dikke minuut later volgde de gelijkmaker na een rare klutssituatie. Verder onheil bleef de gasten bespaard, maar met de uiteindelijke 3-3 was men uiteraard zeer ontevreden, waar het thuisteam victorie kraaide. De euforie van een week eerder was volledig weg bij rood-wit-blauw.

Een wake-up call, daar houden we het maar op. Dat mag het elftal volgende week laten zien als het Ootmarsumse KOSC JO15-1 te gast is op De Vikkerhoek. Duidelijk is in ieder geval dat van zelfoverschatting geen sprake meer kan zijn. Aanvang wedstrijd 11.00 uur, zonder uw reporter die een weekend gaat kuren in Hannover om bij te komen van het puntenverlies.