De kop is eraf voor JO15-1

Sportclub Overdinkel JO15-1

1 september 2018 11:00

1 september 2018

Na een aantal pittige trainingen volgde vandaag de eerste wedstrijd, een bekerduel tegen SC Overdinkel JO15-1. Een thuiswedstrijd op het heerlijke gras van het er schitterend bij liggende hoofdveld (waarvoor hulde aan de ‘greenkeeper’) nog wel. En dat bij een lekker zonnetje en weinig wind, wat wil je nog meer? Een overwinning natuurlijk!

Dat moest dan geroggeld worden zonder Joey die nog op vakantie was, met een niet geheel fitte Cem op de bank – terrasstoelen voor de gelegenheid omdat de bestelde nieuwe dug-outs er nog niet stonden en de oude reeds gesloopt waren – en een paar spelers nog niet helemaal opgetraind na de vakantie. Toch was er vertrouwen na de overwegend goede resultaten met leuk spel voor de zomerstop. Of dat terecht was? Lees snel verder, dan komen we er achter.

De School startte in de volgende opstelling: in het doel Thies; achter v.l.n.r. Job, Tjerk, Bram, Marre; midden v.l.n.r. Rinse, Teun, Guus; voor v.l.n.r. Jamie, Arjan, Luka. Een traditionele 4-3-3 dus. Na even aftasten bleek de thuisploeg al snel de sterkere te zijn. Na een minuut of vijf werd een aanval over links door Overdinkel tot hoekschop verwerkt. De bal werd strak en laag voorgezet, precies zoals uw verslaggever graag ziet, door Luka. Een verdediger trapte mis en daarachter dook Guus op, die van dichtbij genadeloos toesloeg: 1-0. Wilhelminaschool had de regie strak in handen en de tegenstander kwam maar amper over de middenlijn. Meerdere kansen werden gecreëerd, maar nog niet benut. Jamie brak op rechts door, goed weggestuurd door Rinse, maar nam teveel tijd om de bal voor zijn favoriete linker voet te leggen, waardoor een verdediger redding kon brengen. Luka kwam even later op ongeveer dezelfde wijze tot een schietkans, de bal ging echter naast. Tjerk schoot een vrije trap van zeker twintig meter via de lat over. Er was een scrimmage na weer een hoekschop met een stuk of vier schietkansen. De bezoekers hielden vooralsnog met kunst- en vliegwerk stand. Een buitenkansje was de strafschop die gegeven werd na een al-dan-niet overtreding van de uitkomende keeper op de doorjagende Teun. Velen vonden de beslissing van de scheidsrechter niet terecht. Tjerk nam niettemin plaats achter de bal met de intentie om te scoren. De niet best ingeschoten bal werd door de onorthodox zijn doel verdedigende keeper echter gekeerd. Richting het einde van de eerste helft kon Overdinkel het allemaal niet meer bijbenen. Twee fraai uitgespeelde doelpunten waren het gevolg. Eerst ging Luka er op rechts nog maar eens vandoor na een steekpass van Rinse. Hij had zelf kunnen schieten, maar bediende keurig de geheel vrijstaand Arjan. Deze rondde gedecideerd af en zette de 2-0 op het scorebord. Arjan, sterk en actief als spits, speelde ook een grote rol bij de 3-0. Hij veroverde de bal op een verdediger in de zestien meter van de gasten. Jamie tikte handig door naar de doorgelopen Arjan en hij speelde de goed op links meegelopen Teun aan. Teun kon vervolgens eenvoudig scoren. Tussen de bedrijven door stichtte Overdinkel amper gevaar. Het meest hachelijke moment werd verzorgd door Bram, die met een boogbal besloot te testen of Thies nog bij de les was. Dat bleek het geval. Thies tikte de bal fraai onder de lat weg. Toen het zo ongeveer tijd was voor de thee dan wel koffie zorgde een ‘supporter’ van de tegenstander voor een vervelend momentje. Hij meende zijn voortdurende gemopper op de scheidsrechter kracht bij te moeten zetten met een scheldpartij, waarop de wedstrijd gestaakt werd. Gelukkig gingen we na een kwartiertje gewoon weer door met het tweede bedrijf.

Daarin werd eigenlijk het beeld van de eerste helft voortgezet: Wilhelminaschool met het overwicht en de controle en de tegenstander die zich manmoedig verweerde. De dubbele cijfers hadden bereikt kunnen worden met wat meer doelgerichtheid in de opbouw en meer precisie in de afronding. De gastheren en -dame hielden het echter bij nog twee doelpunten. Wellicht een klein puntje van kritiek bij een verder prima voorstelling. Beide goals werden gemaakt door Arjan, die hiermee zijn spitspositie volledig waarmaakte. De 4-0 kon hij rustig binnenknallen na een goede aanval over, alweer, de rechterkant. Het vijfde en laatste doelpunt was hier bijna een kopie van, met dit verschil dat Arjan hierbij zoveel tijd had dat hij rustig de bal nog even een paar keer had kunnen hooghouden, een praatje maken met zijn tegenstander en een beker thee drinken alvorens af te ronden. Overdinkel liet aanvallend in de tweede helft nog minder van zich spreken dan voor rust. Ook nu werd het meeste gevaar gesticht door een eigen verdediger. Justin – ingevallen direct na rust, samen met Jorrit - gaf, bij het rondspelen van de bal, een te korte pass op de bijna op de middenlijn naast hem staande Thies. Deze kon de spits die er met de bal vandoor wilde gaan nog slechts afstoppen door hem vast te houden. Bij deze actie had hij uit het veld gestuurd kunnen worden, maar de scheidsrechter hield gelukkig de kaarten op zak. Tip voor een volgende keer: bij een dikke voorsprong de tegenstander lekker laten lopen en een tegentreffer incasseren. Dat geeft minder schade dan een rode kaart. De wedstrijd kabbelde in de laatste fase naar het einde. Cem kwam nog in het veld om toch wat minuten te maken en er werd nog wat doorgewisseld om krachten te sparen.

Al met al een goede ouverture. Komende zaterdag gaan we zien hoe lastig de spelers het hoofdklasser Sparta Enschede kunnen maken. Aanvang 10.00 uur op sportpark Schreurserve (lekker op tied, dan he’j nog wat an ‘n zoaterdag.) te Enschede.