JO15-1 verliest twee keer van hoofdklassers

Sparta E. JO15-1

8 september 2018 10:00

6/8 september 2018

Wilhelminaschool JO15-1 oefende op donderdag tegen stadgenoot BWO JO15-1 op Sportpark De Noork en speelde 2 dagen later in Enschede de bekerwedstrijd tegen Sparta E. JO15-1. Een ‚Engelse’ week dus in voetbaljargon voor onze toppers en ook nog spelen tegen twee hoofdklassers. Dat ging, ondanks twee nederlagen, heel aardig.

Donderdag was dus BWO de tegenstander. De wedstrijd werd gespeeld op een veld dat bijna in Lonneker lag, een flinke wandeling voor spelers, staf en supporters. Maar gelukkig wel op echt gras, dus elk nadeel had weer eens zijn voordeel. Wilhelminaschool begon uitstekend aan de wedstrijd. Door fel afjagen werd de tegenstander enigszins overrompeld en werden enkele mooie mogelijkheden gecreëerd. De eindpass dan wel de afronding waren echter niet zuiver genoeg en dus was er geen tastbaar resultaat. Het dichtst bij was Tjerk, met eerst een vrije trap die door de lange keeper nog net via de lat over kon worden getikt en even later een strak schot na een goede rush dat links langs de kruising zeilde. Na de beginfase kreeg BWO meer aandeel in de wedstrijd, door zelf de duels ook steviger aan te gaan en in balbezit een soort lange-halen voetbal te spelen. Dat had al snel succes toen de keeper met een weggeroeide bal de spits wat fortuinlijk in stelling bracht. Deze mocht de bal aannemen en redelijk ongestoord inschieten: een onverwachte 1-0 na een kwartier spelen. Wilhelminaschool bleef de aanval zoeken met af en toe fraaie combinaties, maar zonder succes. De in de spits opgedoken Justin kreeg één grote en een lastiger schietkans, maar had het vizier niet goed afgesteld. BWO kon met simpel spel frequent profiteren van verdedigende slordigheden bij De School. Bij de rust stond er dan ook 3-0 op de borden.

De slordigheid was in de tweede helft overigens niet verdwenen. Er werden nog twee cadeautjes uitgedeeld aan de Noorkers, die beiden werden omgezet in een doelpunt. Tussendoor bleef Wilhelminaschool verwoed op jacht naar treffers. Dat lukte uiteindelijk met een – onterechte, want wegens onopzettelijk hands – strafschop, die Arjan onberispelijk benutte. Even later werd Tjerk binnen de beruchte lijnen vol in de rug gelopen. Hier zag de in camping-outfit gehulde arbiter dan weer niets in. Enfin, op de uitslag had het allemaal weinig invloed. Het stond aan het eind 5-1 en dat was lastig te verteren. Gezien het spel zeer geflatteerd, maar efficiënt spelen en de fouten van de tegenstander optimaal uitbuiten zijn ook belangrijke kwaliteiten. Een goede les dus.

Zaterdag dan. De eerste helft van de wedstrijd (die al om 10.00 uur begon) heeft uw verslaggever vrijwel volledig gemist. Een sociaal gebeuren op vrijdagavond trok een dermate zware wissel, dat tijdig afreizen niet verantwoord was. Aan een deskundig panel vroegen we dan ook naar de stand en hoe deze stand tot stand was gekomen. Sparta stond 2-0 voor. De ploeg was op alle fronten net een maatje te groot voor Wilhelminaschool en dat verklaarde eigenlijk alles. Daarmee was het al tijd voor de pauze. Een mooie gelegenheid om de opkomende nadorst te blussen met een overheerlijke Sprite.

Na de rust bleek Sparta inderdaad de beter voetballende ploeg. Makkelijker combinerend en vooral meer in beweging dan de bezoekers. Tot overmaat van ramp mocht er niet doorgewisseld worden, bleek na 10 minuten. En alle spelers die op dat moment de bank bevolkten hadden al meegedaan voor rust. De elf die er stonden moesten er dus het beste van maken. En dat deden ze. Steeds iets meer deed Wilhelminaschool mee in de wedstrijd. Misschien ook doordat Sparta de teugels wat liet vieren, maar dan moet je daar nog wel wat mee doen. Richting het eindsignaal, nadat Sparta eerlijkheidshalve al een paar kansen om zeep had geholpen en Thies hier en daar een ‘Glanzparade’ nodig had in het doel, werd rood-wit-blauw steeds sterker. De verdediging stond inmiddels, met de uitblinkende gelegenheids-stopper Teun, behoorlijk goed en aanvallend werden er ook steeds meer vingers in de pap gestoken. Kort voor tijd had Cem succes. Hij was attent bij de rebound nadat de keeper een lastig schot van Joey niet onder controle kreeg: 2-1. Er was nog even te gaan en er werd van alles geprobeerd, maar de resterende tijd bleek te kort. De overwinning van Sparta was terecht. Toch bleek eens te meer dat je door de strijd aan te gaan het iedereen lastig kunt maken.

Nog 1 wedstrijd en dan zit het bekertoernooi er waarschijnlijk op. Of er moet gewonnen worden bij 3e divisionist Tubantia, wat sensationeel zou zijn. We zullen zien, komende zaterdag 15 september vanaf 13.00 uur op sportpark De Bijenkorf aan de Verlengde Polluxweg.