Wilhelminaschool en haar historie

Het begin was zoals zoveel voetbalverenigingen zijn ontstaan: een groepje jongens - in ons geval leerlingen van de fabrieksschool, genoemd naar onze toenmalige koningin Wilhelmina, van de Koninklijke Machinefabriek Stork - besloot op een dag (10 augustus 1919) een voetbalvereniging op te richten. ’s Zaterdags ging zij naar het Pruisische Veld om op een stukje niemandsland met een oude van Tubantia overgenomen opgelapte bal een partijtje te spelen en waar stapeltjes kleren fungeerden als doelpalen.

De wens van deze jongens kreeg gestalte toen enkele leraren van de Wilhelminaschool, de heren Disselkoen en Ter Horst zich ermee gingen bemoeien. Zij wisten bij de directe van Stork en Dikkers nieuwe shirts los te praten, terwijl de vereniging in 1921 de beschikking kreeg over een speelveld aan de toenmalige Haaksbergerstraat nu de Industriestraat. (In de driehoek Breemarsweg-Industriestraat en Chr. Huygenslaan)

Zondag 5 juni 1921 was een belangrijke dag voor de vereniging omdat tijdens de ledenvergadering werd besloten dat met drie elftallen toelating bij de Twentse Voetbalbond (TVB) zou worden aangevraagd. Op 14 september 1921 werd Wilhelminachool toegelaten tot de TVB. De fabrieksbode van 8 oktober 1921 schreef: “De HVV Wilhelminaschool [zo luidde de officiële naam] is tot den Twentschen Voetbalbond toegelaten.” De clubkleuren werden op aanraden van de bond rood-wit-blauwe shirts, blauwe broek en blauwe kousen. In dat zijn ze nog steeds.
Het eerste elftal speelde tot 1929 in de eerste klasse van de TVB. Toen werd de promotie bewerkstelligd naar de 4e klasse van de KNVB. Het geschenk van de directie van Stork bestond uit een kleedkamer voorzien van alle benodigdheden. De groei van de vereniging ging gestaag verder en de sportieve prestaties bleven dan ook niet uit, want in 1934 werd er opnieuw gepromoveerd en wel naar de 3e klasse van de KNVB.

Toen in 1940 de oorlog uitbrak werd de animo om te voetballen heel wat minder en de bezetter oordeelde het nodig om de verenigingsnaam te wijzigen in ‘De School’. Moeizame tijden braken aan: “Eind 1944 was ons speelveld ontluisterd en geplunderd. Slechts weinigen waren ons clubje trouw gebleven. Na deze moeilijke tijden was het voor het toenmalige bestuur aanpakken geblazen. Dankzij de onverminderde inzet van deze mensen begon de vereniging onder moeilijke omstandigheden weer te groeien.”
Het eerste elftal degradeerde in 1949 naar de 4e klasse. Het duurde tot 1958 voor de 3e klasse weer was bereikt, maar dit was van korte duur. En in 1967 volgde zelfs degradatie naar de TVB. In de jaren erna pingpongt het eerste elftal tussen de 4e klasse en de TVB.

Inmiddels was de vereniging verhuisd naar het Lansink en een veld aan de Petroleumhaven. In 1969 wordt op het Lansink clubgebouw De Dukdalf in gebruik genomen. De banden met Stork worden losser. Echter, nieuwe problemen doemen op, en wel een tekort aan velden. Een tijdelijke oplossing wordt gevonden door de velden aan de Breemarsweg te gebruiken. In het jaar van het 60 jarig jubileum in 1979 wordt het huidige sportpark de Vikkerhoek in gebruik genomen.

Tussen 1979 en 1995 speelt het eerste elftal vrijwel onafgebroken in de 4 klasse. Na het kampioenschap in 1995 volgen eind jaren ’90 meerdere seizoenen in de 3e klasse, maar helaas kunnen we het daar niet bolwerken. In 2005 volgt zelfs degradatie naar de 5e klasse. Pas in 2011 wordt de weg omhoog weer ingezet, met twee opeenvolgende promoties. In 2015 wordt met het eerste elftal de overstap naar het zaterdagvoetbal gemaakt. Een heftige beslissing na 95 jaar zondagvoetbal. Er valt wel meteen een kampioenschap te vieren, zodat we nu uitkomen in de 3e klasse.

Bronnen:
HVV Wilhelminaschool 60 jaar, jubileumuitgave augustus 1979