Competitiestart De School JO19-1: geen punten, wel aanknopingspunten

7557XH
HENGELO OV

Zaterdag 25 september 2021

Een intensieve trainings-, beker- en oefencampagne met zeer wisselende perspectieven en uitslagen zit erop. Aardige resultaten tegen onder meer BWO, EMOS en Saasveldia JO19-1 werden afgewisseld met ruime nederlagen tegen clubs als Achilles, Bentelo en Tubantia JO19-1, waarbij die laatste tevens de tegenstander is in de eerste competitiewedstrijd.

Vandaag was het dan tijd voor de vuurdoop in de hoofdklasse E. Uit op sportpark De Bijenkorf om 13.00 uur. Redelijk uitslapen dus en de weg ernaartoe kunnen we dromen, maar voor een enkeling bleek op tijd komen toch nog wat lastig. Na een teambespreking door coach Michel in de kleedkamer en de inmiddels al welbekende grondige warming up onder leiding van fysiektrainer Engelbert was het team ‘ready to rumble’ en kon de wedstrijd, op een overigens abominabel kunstgras hoofdveld, beginnen.

Het begin was bemoedigend. Met een boel inzet en ook aardig aanvallend spel werden al snel enkele kansen gecreëerd. Na een scrimmage met onder meer een geblokt schot werd balbezit gehouden en Arjan net buiten de zestien aangespeeld. Zijn schot in kansrijke positie was echter te gehaast en ging zowel over als naast. Even later combineerden Teun en Collin erop los en leek eerstgenoemde te gaan scoren. Zijn poging met links hobbelde echter langs de verkeerde kant van de paal. Na ongeveer 10 minuten kon de verdediging, die in het algemeen de zaakjes redelijk op orde had, een mooie aanval over rechts van Tubantia niet stoppen en scoorde uitgerekend voormalig speler van De School Ian de 1-0. Onverdroten, met de kop omhoog en de borst vooruit, werd verder gespeeld en kwamen er ook weer mogelijkheden. Het was nog voor er twintig minuten voorbij waren echter opnieuw de tegenstander die scoorde. In de opbouw werd er aan de rechterkant onnodig balverlies geleden. Snel was een vrijstaande spits gevonden en lag de bal weer in het verkeerde net: 2-0. Dat is dus voetbal in de hoofdklasse. Foutjes worden afgestraft en 100% concentratie op elk moment is echt nodig om succes te hebben. Aan de tweede goal ging volgens velen overigens een overtreding vooraf, maar dit heeft uw verslaggever niet geconstateerd. De scheidsrechter floot zo weinig mogelijk kleine wissewasjes af en verdient hiervoor een compliment omdat daardoor het tempo hoog bleef en de wedstrijd aantrekkelijk.
Tot de rust bleef de stand van 2-0 gehandhaafd. De School drong wel aan, maar maakte het de vijandelijke goalie niet echt moeilijk. Een aantal voorzetten van rechts door Rinse en Joran misten net de benodigde zuiverheid, een schotpoging van Tjerk ontbeerde venijn en Collin werd in kansrijke positie wegens vermeend buitenspel afgevlagd en -gefloten.

Tijd voor de thee (in dit geval ranja), bespiegelingen over de eerste helft en aanwijzingen voor de tweede door Michel. Het team had al veel gegeven en zeker vier spelers kampten met kleine dan wel grotere pijntjes. Thies was echter voor rust al noodgedwongen vervangen door Bram en om niet al het ‘wisselgeld’ te verspelen werden alleen Luka en Arjan gewisseld ten faveure van Mik en Job.

In de tweede helft kreeg het redelijk gelijk opgaande spel van de eerste een vervolg. Met zelfs, door een enigszins gekleurde bril bekeken, een overwicht voor De School. Kansrijke situaties doemden opnieuw op voor het hardwerkende elftal, wederom echter zonder succes. Vaak was de laatste pass of voorzet onzorgvuldig, waardoor kansen verloren gingen, en doelpogingen waren te weinig overtuigend of misten de juiste richting. Met om en nabij een uur op de klok beslisten de gastheren de wedstrijd. Opnieuw werd slordig balverlies afgestraft en de prima keepende Justin was kansloos. Ook na de 3-0 bleef het team er voor gaan. Met Tjerk steeds verder voor zijn defensie uit spelend werd de tegenstander vroeg opgevangen. Hierdoor moest wel meer ruimte achter de defensie worden weggegeven, waar Tubantia echter niet meer van profiteerde. Slordig afwerken in combinatie met enkele ingrepen van Justin zorgden ervoor dat meer tegengoals uitbleven. Aan de andere kant van het veld werd Job goed vrijgespeeld, maar ook zijn schot ging naast. De voor de geblesseerde Kimi ingevallen Jesse was met twee kopballen redelijk dichtbij succes en Collin werd weer twijfelachtig teruggevlagd vanwege buitenspel. Rinse dribbelde in de slotfase dreigend de zestien in en werd onderuitgehaald, maar kreeg de verdiende strafschop niet. Hier zat de arbiter echt mis, doch het zij hem vergeven. Twee minuten voor het eindsignaal kreeg De School eindelijk een beetje loon naar werken. Teun was attent bij een voorzet van links. Hij besloot tot een slim overstapje en daardoor kreeg Joran, al een klein half uur met kramp in de kuiten spelend, de niet te missen kans op de eretreffer: 3-1. Zelfs in de korte blessuretijd bleven de spelers strijden voor een beter resultaat. Bij het laatste fluitsignaal zeeg menigeen uitgeput neer op het vermaledijde plastic veld. Zonder punten, maar met voldoende perspectief voor de komende reeks wedstrijden.

Komende zaterdag de tweede krachtmeting tegen een grote onbekende: Schalkhaar JO19-1. Schalkhaar is een dorp onder de rook van Deventer waar, getuige de resultaten van het elftal tot nu toe, goed gevoetbald wordt. Dat wordt weer hard werken en goed opletten vanaf 12.30 uur op de eigen vertrouwde Vikkerhoek. Om te beginnen is het daarbij aan te bevelen om allemaal op tijd aanwezig te zijn.