De School JO19-1 houdt een helft stand

7559PB
HENGELO OV

Zaterdag 9 oktober 2021

Eén van de vele Hengelose dorpsderby’s deze competitie was aan de beurt. ATC JO19-2 stond klaar om het tegen ons team op te nemen. De tweede keer al, na het bekerduel van enkele weken terug. Destijds werd het een kansloos lijkende 6-0 nederlaag. Lijkend, want zoals eigenlijk vrijwel altijd werden er toen wel voldoende kansen gecreëerd. Er ging er echter niet eentje in, waar de tegenstander met scherp schoot bij elke gelegenheid. De School was hierdoor in ieder geval gewaarschuwd. Van de afdeling personeelszaken kwamen de volgende mededelingen: Kimi had nog teveel last van de kuit om mee te doen en Rinse had een ‘ buitenvoetbalse’ verwonding opgelopen. Twee forse aderlatingen en daarbij was Joran nog niet helemaal fit, waardoor hij als reserve begon. Om dit medisch journaal af te ronden: Tjerk startte wel, maar zou het naar verwachting hooguit een helft volhouden vanwege zijn voetblessure.

Ondanks al deze onheilstijdingen was de eerste helft zeer acceptabel en prima te verteren voor het zich aan een najaarszonnetje lavende publiek. ATC zette veel druk, net als in de bekerclash, maar kreeg geen echte open kansen. Ze waren al wel snel een paar keer gevaarlijk voorin, maar onze verdedigers letten goed op en daarachter stond Justin in het doel paraat. Na wat onwennig opbouwend spel in de beginfase, een aantal spelers had een ‘nieuwe’ plek gekregen van coach Michel in het 4-4-2 systeem (met een ruit), begon het beter te lopen. Eerst werden nog wat aanvallen afgeslagen door de gastheren, maar na een dik kwartier leidden goed diepgaan van Luka op rechts en een mooie pass van Arjan tot de eerste echt grote kans. Luka liet zich dit buitenkansje niet ontgaan en rondde sterk af met een schot laag in de hoek: 0-1! De tegenstander was hierdoor wat van slag en De School was een tijdje de bovenliggende partij. Helaas werd dit beeld tien minuten later geweld aangedaan. Ongelukkig balverlies voorin was de aanleiding tot een scherpe counter. Tjerk, die al last had van zijn blessure, tackelde nog goed, maar de bal kwam uit de kluts bij een ongedekte ATC’er terecht. Justin had geen kans, het was 1-1. Tot aan de rust ging het vervolgens aardig gelijk op, met wel een licht overwicht voor de gastheren. Een gelijke stand na 45 minuten, dat was toch niet onaardig. En dat lukte, hoewel De School nog een verwoede poging deed zichzelf (niet voor het eerst) tekort te doen. Een domme en geheel onnodige overtreding in de zestien was de aanleiding voor een terechte strafschop tegen. De, opnieuw, prima scheidsrechter stond er vlakbij en kon niet anders dan naar de stip wijzen. Justin wist de strafschopnemer blijkbaar zodanig te bezweren dat deze slechts de paal trof. Snel het voorafgaande moment vergeten, de meevaller aannemen en op naar de thee was het devies.

De al een tijdje aan een wissel toe zijnde Tjerk kon zich nu eindelijk laten vervangen. Joran kwam erin en Mik verhuisde hierdoor van het middenveld naar achteren.

De tweede helft begon en vrijwel gelijk werd het gemis van Tjerk duidelijk zichtbaar. In de defensie was de organisatie zoek. er werd niet meer goed kort gedekt, spelers waren hun man kwijt en het uitverdedigen mislukte meermaals. Al snel stond het 2-1, waarbij een in de zestien meter volledig vrijstaande tegenstander de bal kreeg na een hotsknotsbegonia-scrimmage van het zuiverste water. Niet veel later volgde een vrijwel identiek tegendoelpunt waardoor de mooie dromen van een tastbaar resultaat al bijna de prullenbak in konden. Bram kwam in de defensie voor Mik, maar de wanorde bleef grotendeels. Na dit wat depressief stemmende stukje kunnen we toch ook weer positieve zaken melden. Omdat ATC veel druk bleef ontwikkelen gaf het ook ruimtes weg. Deze werden bij vlagen goed belopen en bespeeld door de spitsen Teun en Arjan. De als aanvallende middenvelder ook sterk acterende Job voorzag ze zoveel mogelijk van aanvoer, maar het laatste balletje wilde steeds niet goed vallen. Collin, links op het middenveld spelend met de opdracht om van daaruit de diepte te zoeken, was dichtbij succes met een kopballetje uit een hoekschop dat naast hobbelde. Tussen deze aanvallende bedrijven door wist ATC een vierde keer te scoren. Ook hier ging een hoekschop aan vooraf. Waar ATC bij deze gelegenheden attent was en de man dekte, was dat bij De School toch minder het geval. Alweer kon een veel te vrij gelaten withemd simpel scoren. Het was 4-1 en het boek kon dicht. Of toch niet? Met nog een minuut of acht op de klok ging Collin na een pass van Teun op snelheid de zestien in. Hij passeerde de keeper, maar werd daarbij onderuitgehaald. Weer een strafschop, weer een terechte, maar deze keer in roodwitblauw voordeel. Teun nam dit klusje op zich en scoorde feilloos met een strakke trap in de rechterhoek. Dit had het sein kunnen (moeten?) zijn voor een slotoffensief, maar dat kwam er niet echt van. ATC haalde ook slim de snelheid uit het spel en met de stand 4-2 werd het einde bereikt.

Resumé: een vrij goede eerste helft werd gevolgd door een zwakke tweede, waarin nog maar een enkeling het vereiste niveau haalde. Dat moet toch verdorie beter kunnen, mannen! Nu is er, wat de competitie betreft, een week rust, waarna de thuiswedstrijd tegen BWO JO19-2 op de rol staat. Goed trainen en oefenen maar en dan op 23 oktober vol aan de bak tegen de jongens uit de Noork.